ספרים  >>  ארגז הקסמים של אריק  >>  חוות דעת קוראים 2

חוות דעת קוראים 2

יניב חדד, מומחה לחינוך פיננסי, סבור שחינוך לחיסכון והתנהלות כלכלית נכונה צריך להתחיל כבר בגיל צעיר. לצורך זה הוא כתב את ארגז הקסמים של אריק, ובו הוא מבקש לתת לילדים צעירים מספר תובנות על המושג הגדול - כלכלה - ועל ההשלכות שיש לה על כל ילד וילד
10:40 (15/02/11) book watch


ספר הילדים שהוציא יניב חדד, מומחה לחינוך פיננסי, הוא למעשה ספר לימוד במסווה. מדובר באחד הספרים הרציניים והמשמעותיים ביותר שמוצעים כיום לילדים, כשמטרתו היא אחת: הגברת החינוך הפיננסי והשרשת המודעות הכלכלית בקרב ילדים, כבר בגילאי בית הספר היסודי. הספר מתאר את חייו של אריק, ילד סקרן וחכם, אשר הוא ומשפחתו עתידים לצאת לחופשה משפחתית לדיסנילנד. ממש לפני הטיסה, מקבל אריק מסבו ארנק ובו כסף, וכן מחשבון. למעשה, אלו הם הכלים הבסיסיים שמעניק הסב לנכדו העומד לגלות כי כלכלה רלוונטית גם עבור ילדים. באמצעות הכלים שאריק לומד במהלך הספר הוא מצליח לעקוב אחר הכנסותיו והוצאותיו, וכן להחליט מה לקנות ועל מה לוותר.

הספר כתוב בשפה המתאימה לילדים, ויחד עם זאת מדובר בספר לימוד כלכלי (בסיסי אמנם) לכל דבר ועניין. אריק לומד להכין טבלאות של עלות מול תועלת על מנת לבחון את הרכישה הכדאית, לומד לחשב את היתרה שתיוותר בידיו לאחר הרכישה, ובעיקר לומד על משמעות הכסף ועל חשיבות החסכון. הגם שמחבר הספר מייעד אותו לגילאי בית הספר היסודי, נראה שהכוונה היא לגילאים הבוגרים יותר במתחם גילאים זה, שכן הפיכת הרעיונות המופשטים לממשיים עשויה להיות קשה לקטנים.

לא ניתן להתייחס אל הספר מבלי ליתן את הדעת על כך שלימודי כלכלה, ובעיקר כלכלת שוק, לצעירים הינם סוגיה השנויה במחלוקת. רבים טוענים, כי היכרות עם מנגנוני השוק (היצע וביקוש, תחרויות וכו') בשלב מוקדם, עשויה לקבע את התפיסה השוקית, השוררת ממילא בישראל (ולמעשה, בעולם המערבי כולו) - ולפגוע ביכולת העתידית לשנות משהו מתפיסה כלל שוקית זו.

ומאידך, סקרים בינלאומיים מראים שהורים לא מקנים לילדיהם ידע בסיסי חיוני במושגים כלכליים. על פי כתבה של עמליה רוזנבלום בעיתון הארץ, בארה"ב דיווחו פחות מ-40% מההורים שהסבירו לילדיהם עניינים כמו שימוש בכרטיס אשראי או את משמעותן של הלוואה או ריבית. סביר אם כן להניח כי בישראל המצב אינו טוב יותר מבחינה זו. מצדדי החינוך הפיננסי לצעירים טוענים, ולא ניתן להתעלם מהאמת הגלומה בטענה זו, כי שילוחם של הצעירים לעולם הכלכלי הנוהג, מבלי ליתן להם את ארגז הכלים, דומה לזריקת אדם שאינו יודע לשחות למים העמוקים. לצורך זה הנהיגו מדינות רבות בעולם זה מכבר חינוך פיננסי במסגרת בתי הספר הממשלתיים, ונדמה כי גם ישראל עושה את צעדיה הראשונים בהקשר זה (לאחר רפורמת בכר).

זוית נוספת לעניין ניתן לראות בשיחה שערכה מיכל דליות, יועצת לענייני משפחה (או בלשון העם "סופר נני") באחת מתכניות הרדיו שאותן היא משדרת. במסגרת התכנית נשאלה דליות האם נכון לשתף את הילדים במצב כלכלי קשה במשפחה. תשובתה של דליות הייתה כי קיים צורך לשתף ילדים במצב הכלכלי של המשפחה (אם כי בהדרגה ובאופן מושכל). ואולם נראה, כי שיתוף במציאות הכלכלית יכול להיעשות רק לאחר שהילדים מבינים את מושגי היסוד של הכלכלה (לכל הפחות זו הקשורה להתנהלות המשפחה) וממילא קיימת חשיבות בלימוד זה.

ואולם נראה, כי הויכוח העקרוני - האם ללמד כלכלה, ולו בסיסית, לצעירים - יוכרע, כמו תמיד, על ידי ילדיכם שלכם. ילדים, מטיבם, מפתחים סנסורים רגישים עד מאד באשר לתובנות הנחשפות בפניהם, וממילא, כך לכל הפחות לדעתי, ההכרעה באם גדל אצלכם המילטון פרידמן הבא או לחילופין, אתם מספקים את המצע לצמיחתו של מרקס הצעיר - אינה מפחיתה מחשיבות הלמידה הכלכלית, כשלעצמה. ההיכרות עם ארגז הכלים הפיננסי אותו מציע חדד עשויה לחדד את המודעות של הילדים למשמעויות השונות של הוצאה וחיסכון, ואולי בכך חשיבותו.

שלא תהיה טעות, קשה להבטיח כי הביקור הבא שלכם בסופר יהיה זול יותר. לא סביר להניח שההפנמה של הכלים המוצעים לקורא הצעיר ישנו, באחת, את רצונו בחטיף זה או אחר בדרך לקופה. ואולם הספר עשוי לאפשר את פיתוחה של שפה משותפת בין הורים וילדים - שפה שאנו, המבוגרים, שקועים בה עד צווארנו, ואילו עבור הקטנטנים היא פשוט סינית.

  עמוד הבית | רכישת ספר דרך האתר | תוכנה לניהול תקציב | פורום  
1-700-701-081       בניית אתרים סידיטק - בניית אתרים